Ergonomie op de werkvloer

Poetsuren zonder kwetsuren

Schoonmaken: het is topsport. Tillen, wringen, vegen, trap op en trap af …
Maar hoe blijf je fit en voorkom je blessures op de werkvloer? Simpel.
Door net als topsporters uit te blinken in de ideale houding. Klaar? Go!
 

Jouw houding

  • Houd je lichaam zo recht mogelijk, tijdens elke taak.
  • Reik niet te ver uit om iets te nemen of te reinigen en buig je hoofd niet te ver naar achter. Zo vermijd je verrekkingen.

Afstoffen en dweilen

  • Til je arm of elleboog niet hoger dan schouderhoogte, bijvoorbeeld als je afstoft.

 * Moet je toch hoger reiken? Neem een stabiel trapladdertje mét handvat of steun. De trapladder die je gebruikt heeft maximum 3 treden, een beugel, anti-slip poten en anti-slip treden.

 * Een lage tafel afstoffen? Steun waar mogelijk op een stevig meubel of je knie.

  • Een doek of dweil uitwringen? Afstoffen? Probeer je polsen niet te buigen.

Tillen en grijpen

  • Kies indien mogelijk voor verplaatsen i.p.v. opheffen.
  • Moet je toch iets van de grond tillen? Zak dan door je knieën. Bukken met gestrekte benen is niet goed voor je rug.
  • Neem voorwerpen met de volledige hand vast, niet enkel met je vingertoppen.
  • Draag objecten, zoals stofzuiger, aftrekker, emmer, strijkplank,... altijd zo dicht mogelijk tegen je lichaam. 
  • Draag geen te zware lasten. Bij het verplaatsen van zware lasten (zetel, bed,...) vraag je steeds hulp.

Vergeet niet dat het gebruik van het juiste poetsmateriaal ook helpt!

Een goede werkhouding? Check!