Word jij de nieuwe Vertrouwenspersoon?

Een ongepaste opmerking, een kwajongensstreek, een ‘toevallige’ aanraking,... Elke werknemer heeft zijn eigen grenzen, drempel en interpretatie. Hoe je daarmee omgaat, maakt deel uit van je mentaal welzijn.

Vertrouwenspersoon

Om de medewerkers hierin te helpen en om in dat verband de goede werking van het bedrijf te garanderen, zetten we vertrouwenspersonen in. Deze personen zijn medewerkers die letterlijk het vertrouwen genieten van zowel de collega’s als die van de leidinggevenden binnen Het Poetsbureau. We zoeken een medewerker die zich hiervoor wil engageren!

Vertrouwenspersoon worden, betekent dat je collega’s en de directie overtuigd zijn dat ze jou met een gerust hart in vertrouwen kunnen nemen en dat je die nieuwe taak met succes zal vervullen.

Interesse? Stuur ons je kandidatuur + een uitgebreide motivatiebrief. Reageer voor einde juli 2025 met een korte beschrijving waarom je interesse hebt voor deze taak. HR en de actuele vertrouwenspersoon behandelen je kandidatuur.

Wie kan zich kandidaat stellen?

Alle medewerkers die geen lid zijn van het management team of van de syndicale afvaardiging. Zoals wettelijk bepaald.

  • Je staat zelf met je twee voeten stevig op de grond en je beschikt over een zekere maturiteit.
  • Je hebt vooral een luisterend oor en je bent een goede communicator.
  • Discretie draag je hoog in het vaandel.
  • Je geniet het vertrouwen van je collega’s en je leidinggevenden.
  • Je kent ons bedrijf en je hebt voeling met de cultuur en de gewoontes bij Het Poetsbureau.
  • Mobiliteit en beschikbaarheid behoort tot de voorwaarden.

Hoe ziet deze taak eruit?

Je combineert dit met je ‘dagdagelijkse’ job bij Het Poetsbureau. Als onze vertrouwenspersoon sta je klaar om je collega’s op te vangen op een professionele manier, hen te ondersteunen en hun klachten zoveel mogelijk op te lossen. Als vertrouwenspersoon ben je vooral praktisch bezig: luisteren, adviseren, bemiddelen, ...

Je krijgt begeleiding

Je start met een stevige, externe opleiding die voorbereidt op je veelomvattende taak en dit met een mix van juridische, psychologische en organisatorische kennis, attitude- en vaardighedenvorming.

 Thema’s zijn: pesten, geweld en ongewenst seksueel gedrag, stress en burn-out, alcohol en drugs, traumatische gebeurtenissen,... Omdat communicatie cruciaal is voor een vertrouwenspersoon, wordt leren luisteren, reguleren en omgaan met emoties toegelicht en geoefend. Je krijgt tips, adviezen en valkuilen bij het voeren van gesprekken. Je leert hoe je bemiddelt bij conflicten.