Corona - FAQ voor onze huishoudhulpen

11 août, 2020

Om het coronavirus een halt toe te roepen, zijn er verschillende regels.
Deze regels zijn belangrijk voor de gezondheid van iedereen. Pas ze daarom steeds zorgvuldig toe.

=> Click here for the English version of this FAQ
=> Cliquez ici pour la version française de cette FAQ

Zorg dragen voor elkaar
Goed zorg dragen voor elkaar, blijft de volgende weken en maanden enorm belangrijk.
Update 28/7: Ga je langs op kantoor? Denk dan aan je mondmasker! Bij een bezoek aan je kantoor is het dragen van een mondmasker momenteel verplicht!
Update 7/5: Om een veilige heropstart van onze dienstverlening te garanderen voor jou en je klanten voorzien we als werkgever een veiligheidspakket met o.a.:

  • 10 mondmaskers
    • Er zijn voldoende wegwerpmaskers beschikbaar. Zijn jouw exemplaren op? Dan kan je er in je kantoor extra bekomen.
    • Vanaf eind mei voorzien we voor jou ook 3 uitwasbare mondmaskers. Alsook herbruikbare katoenen mondmaskers blijven beschikbaar in je kantoor.
       
  • 6 paar wegwerphandschoenen + 2 paar herbruikbare huishoudhandschoenen
    • Wegwerphandschoenen tekort? Dan kan je er in je kantoor extra bekomen.
    • Jouw veiligheidspakket reeds afgehaald? Ook voor jou zijn er vanaf 11 mei 2 paar herbruikbare huishoudhandschoenen ter beschikking.
    • Wat is het verschil tussen wegwerphandschoenen en de herbruikbare huishoudhandschoenen?
      Huishoudhandschoenen zijn standaard bedoeld voor veelvuldig gebruik in tegenstelling tot wegwerphandschoenen. Een huishoudhandschoen kan 30 tot 50 keer gebruikt worden als deze na gebruik correct wordt gewassen en ontsmet.
    • Hoe was je de herbruikbare huishoudhandschoenen? Op dezelfde manier als je handen:

1. Water: open de kraan en laat het water stromen.
2. Zeep: neem voldoende zeep en zeep de handen in (handpalmen tegen elkaar).
3. Handpalmen: zeep de handrug in met gespreide vingers. Wrijf de handpalmen tegen elkaar en de vingers tussen elkaar. Houd de achterzijde van de vingers tegen de handpalm en dan de vingers in elkaar haken.
4. Vingertoppen: wrijf de vingertoppen in de handpalm draaiend in. Vergeet ook de zijkant van de handen niet.
5. Duimen: neem de linker duim in de rechterpalm en maak een draaiende beweging. Herhaal aan de andere kant.
6. Spoelen: spoel je handen grondig met proper water.
7. Afdrogen: droog je handen af met een propere of wegwerphanddoek.​

  • 1 ontsmettingsspray
    • Deze dient enkel voor eigen gebruik en het ontsmetten van je handen en huishoudhandschoenen.
    • De klant dient zelf een spray te voorzien voor het ontsmetten van de aanraakpunten.
       
  • 20 papieren handdoekjes
    • Deze werden bijbesteld. Extra nodig? Ze zijn beschikbaar in je kantoor.
       
  • 1 veiligheidsgids met instructies over het gebruik van deze materialen
    • De veiligheidsgids en de instructievideo passen we zo snel mogelijk aan in functie van de nieuwe richtlijnen.
      De aangepaste versies vind je terug op deze pagina. Aanvullend zijn er ook extra richtlijnen rond best practices. We raden je aan om ook deze richtlijnen grondig door te nemen.
    • (Her)gebruik deze materialen zorgvuldig zoals omschreven in de veiligheidsgids en de best practices.

Je kan je veiligheidspakket in onderling overleg met je kantoor bij hen afhalen.
Bij het afhalen is en blijft het enorm belangrijk om de veiligheidsmaatregelen te respecteren.

  • Kom enkel naar het kantoor als je gezond bent.
  • Kom alleen naar het kantoor, laat je familie thuis.
  • Ondanks dat we je missen, is er helaas geen tijd voor een uitgebreid praatje, we dienen het contactmoment zo kort mogelijk te houden.
  • Op de deur van je kantoor zullen ook enkele richtlijnen hangen die je ter plaatse dient op te volgen.
  • Blijf binnen wachten achter de streep op de grond.


Als je zelf ziek bent
Wensen we je in eerste instantie veel beterschap.
Breng je ziektebriefje niet persoonlijk binnen op kantoor, maar mail het, stuur het per post op of laat het in de brievenbus van je kantoor deponeren.


Richtlijnen veiligheid werken

Op onze website vind je een instructievideo over het gebruik van de veiligheidsmaterialen. Dit is een aanvulling op de veiligheidsgids.

  • Je kan na het bekijken van de video en het lezen van de veiligheidsgids, jezelf ook even online testen via onze coronatest.
    • Geen test om te kijken of je besmet bent met het virus, maar wel een test om even te checken of je alle richtlijnen goed in de vingers hebt.
    • Heb je nog vragen na het afleggen van de test? Of voel je je niet veilig in een bepaalde werksituatie? Bel ons corona-noodnummer +32 (0)2 267 35 78.
    • Dit noodnummer is vanaf maandag 27 april bereikbaar tijdens de kantooruren (van 8u00 tot 12u00 en van 13u00 tot 17u00) en is enkel voor medewerkers van Het Poetsbureau die vragen hebben over veiligheid en preventie.
  • We kunnen de strijd tegen het virus enkel winnen als we ons allemaal aan de richtlijnen houden, dus neem ze grondig door en volg ze nauwgezet op.


Uitkering tijdelijke werkloosheid

Als werkgever bezorgen wij voor de maanden maart, april en mei via ons sociaal secretariaat aan de bevoegde instanties de nodige informatie m.b.t. tijdelijke werkloosheid. Wij hopen dat de instanties bijgevolg kunnen overgaan tot een snelle betaling van je uitkering.

Om een uitkering tijdelijke werkloosheid te ontvangen moest je een vereenvoudigd aanvraagformulier indienen bij je uitbetalingsinstelling (Hulpkas voor Werkloosheidsuitkering, ABVV, ACV of ACLVB). Als dit gebeurd is, dien je dit niet meer te herhalen. Heb je dit nog niet gedaan? Dan dien je dit vereenvoudigd aanvraagformulier in te dienen (via mail of post) bij je uitbetalingsinstelling (HVW, ABVV, ACV of ACLVB). Bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen kan je je formulier ook online via een digitale aanvraag indienen. Je dient hierop de allereerste dag EW van de maand in te vullen.

Aangezien de periode van tijdelijke werkloosheid reeds enige tijd loopt, gaan we ervan uit dat de voorwaarden hierrond gekend zijn, evenals de combinatiemogelijkheden met andere uitkeringen en professionele activiteiten. Indien jullie hierover toch vragen zouden hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren via de kantoormailbox.

Voor de maanden maart, april en mei dien je dus geen controlekaart (formulier C3.2A) in te leveren bij de uitbetalingsinstantie, wel een vereenvoudigd aanvraagformulier.


Hoe houden we contact met jou?

Omdat we een warme familie zijn, staan Jo & Elly erop om je persoonlijk op de hoogte te houden. Daarom nemen ze regelmatig een videoboodschap voor jou op.
Hou deze pagina in het oog! De opgenomen videoboodschappen vind je hier terug.

Veelgestelde vragen

Wat moet je doen als je terugkomt uit een rode of oranje vakantiezone?
Update 15/7: Sinds kort mogen we weer op vakantie in eigen land en in het buitenland, met uitzondering van de gebieden aangeduid als rode zones, waarvan de lijst is bekendgemaakt op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. Deze lijst wordt dagelijks up-to-date gehouden door de federale overheid. De kans bestaat dus dat je je tijdens je vakantie ineens toch in een rode of oranje zone bevindt.

Wat moet je doen als je terugkomt uit een oranje zone?

  • Je dient in eerste instantie de maatregelen van de overheid te volgen:
    • Oranje zone: quarantaine en test bij terugkeer worden gevraagd. Er wordt dus beroep gedaan op je ‘burgerzin’.
    • Marc Van Ranst verwoordt het alvast als volgt: "Wie uit een oranje zone terugkeert moet in de eigen ziel kijken. Heb je daar risico gelopen? Heb je daar risicocontacten gehad?
      Indien dat zo is, kan je je maar beter laten testen en in quarantaine gaan. Indien je alleen in je tentje hebt gezeten en geen kat hebt gezien, dan is dat misschien niet nodig."
    • Heb je risico gelopen, dan vragen we je om te handelen volgens de richtlijnen die gepaard gaan met terugkomst uit een rode zone.

Wat moet je doen als je terugkomt uit een rode zone?

  • Je dient in eerste instantie de maatregelen van de overheid te volgen:
    • Rode zone: Verplichte quarantaine en test bij terugkeer. (Ongewijzigd)
  • Kom je uit een rode zone? Verwittig vervolgens jouw lokale dienstenchequekantoor
    • Je mag NIET werken zolang je in quarantaine zit en zolang je geen negatieve coronatest hebt.
    • Bezorg je kantoor meteen een attest van quarantaine zodat je tijdens je afwezigheid beroep kan doen op EW overmacht.

De FOD Buitenlandse Zaken raadt reizigers aan om de reisadviezen steeds te controleren op de website diplomatie.belgium.be.

Update 04/08: Vanaf 1 augustus moeten alle personen die vanuit het buitenland naar België terugkeren of naar België reizen en hier langer dan 48 uur verblijven een identificatieformulier (Passenger Locator Form) invullen. Dit formulier vind je op de website van Buitenlandse Zaken. Ook wanneer je uit een groene zone terugkomt, dien je dit formulier in te vullen.

Let op! De overheid verbiedt het afreizen naar gebieden die als rode zone zijn aangeduid op het moment van je vertrek. Vertrek je toch naar een dergelijk gebied, dan stelt de overheid dat je tijdens de verplichte quarantaine bij terugkeer géén recht hebt op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Daarom dringen we erop aan dat je jouw lokale dienstenchequekantoor inlicht over je vakantiebestemming zodat we je planning bij je terugkeer correct kunnen opmaken, rekening houdend met de eventuele quarantaine. De RVA zal hierop controles uitvoeren. Het is dan ook belangrijk dat je de richtlijnen van de overheid en het verbod op reizen naar rode gebieden strikt respecteert.

Update 15/5: Mag ik momenteel toiletten schoonmaken bij mijn klanten?
Toiletten schoonmaken kan nog altijd op de gebruikelijke hygiënische wijze. Het is enkel wanneer fecaliën in de toiletpot aanwezig zijn en men deze doorspoelt dat er mogelijks in de lucht viruspartikels kunnen verspreid worden.
Daarom dat men best het deksel van de toiletpot sluit vooraleer men doorspoelt zodat er geen "wolk van mogelijks besmette lucht' kan ontsnappen maar in de wc-pot blijft.
Verder is het aangewezen om de ruimte goed te verluchten en altijd een goede handhygiëne toe te passen.

Update 09/07: Mag ik bedden verversen?
Ja. Lakens verversen bij de klant is opnieuw toegestaan. Het ledigen van vuilbakken en de was van klanten doen blijft nog steeds verboden.

Ik zou graag mijn vakantiegeld 2020 vroeger ontvangen. Is dat mogelijk?
Wegens de gezondheidscrisis door Covid-19 zullen de personen uit de schoonmaaksector, de dienstenchequesector, de horecasector, de interim sector en de bedrijven voor aangepast werk hun vakantiegeld 2020 uitzonderlijk in de maand mei ontvangen. Voor de andere sectoren zal het vakantiegeld zoals gewoonlijk tijdens de maanden mei en juni gestort worden. Om de betaaldatum te weten te komen, log in op de onlinedienst Mijnvakantierekening.be

Ik beschik over een wagen of fiets van Het Poetsbureau. Wat moet ik doen?
Ook tijdens de maanden maart en april, waarin er tijdelijke werkloosheid is, kon je de wagen of fiets verder gebruiken. Uiteraard blijven de afspraken rond de Sterrenwagen en opgenomen in de car policy van toepassing, inclusief de voorziene nettobijdragen.

In maart werd de normale nettobijdrage van je loon afgehouden. In april leverde je geen prestaties en kon deze bijdrage dan ook niet in mindering worden gebracht. Daarom :

  • Zal de bijdrage van de maand april verdeeld worden over de maanden mei en juni
  • Je krijgt hierover een mail van HR
  • Indien je een probleem ervaart met deze regeling, kan je ons hierover contacteren en desgevallend een andere regeling afspreken

Voor de Sterrenfiets betaal je sowieso geen bijdrage en blijven de gemaakte afspraken van toepassing.


Kan ik vanaf 4 mei terug aan de slag zoals voorheen (vóór de corona-crisis)?
Zoals je weet, word je gecontacteerd door je kantoor en zal met jou individueel een planning worden afgesproken, afhankelijk van welke klanten opnieuw een huishoudhulp wensen. Je behoudt je contractuele uren zoveel voorheen. Alléén in overleg met jezelf zullen er afwijkingen gebeuren qua uren of dagen. De dagen waarop we geen klanten voor jou hebben, zal je tijdelijke werkloosheid krijgen. Er kan geen tijdelijke werkloosheid worden toegekend voor halve dagen. We rekenen zowel van jou als van de klant op enige flexibiliteit.


Verdien ik vanaf mei opnieuw hetzelfde salaris zoals voorheen?
Aangezien we vanaf mei heropstarten en de kans bestaat dat nog niet alle klanten opnieuw een huishoudhulp wensen, kan je rooster in een beginfase minder te presteren uren bevatten. De niet-gepresteerde uren zullen worden vergoed door de RVA d.m.v. een uitkering tijdelijke werkloosheid. Tot eind mei kunnen we verder gebruik maken van de werkloosheid wegens overmacht, dit in combinatie met werken. Voor de dagen werkloosheid zal de verhoogde uitkering van 70 procent van je bruto maandloon van kracht blijven.


Kan ik verplicht worden om vervangingen te doen en te gaan poetsen bij klanten die ik nog niet ken?
Update 18/6: Aangezien het leven op heel veel vlakken zijn gewone gangetje herneemt, is het ook op werkvlak tijd om terug te keren naar de normale gang van zaken.
Uiteraard blijven alle veiligheidsregels van toepassing en worden PBM’s nog steeds voorzien.

Een groot aantal huishoudhulpen heeft de voorbije tijd vervangingen gedaan en daarbij vastgesteld dat ook klanten bij wie de vervangingen plaatsvinden zich aan de regels houden. Daarom zijn we overeengekomen met de vakbondsafgevaardigden dat vanaf volgende week maandag (22/06) er opnieuw vervangingen aan jullie worden aangeboden, op de manier zoals jullie gewend zijn van vóór het corona-tijdperk.


Wat met mijn vakantiedagen die in de komende maanden stonden ingepland?
Die vakantiedagen blijven in de planning staan. Wanneer je vakantie wilt annuleren, dan moet dat altijd in onderling overleg met het kantoor. De planning die voor jou door het kantoor wordt opgemaakt voor de komende maanden zal rekening houden met deze vakantiedagen. Als je bijkomende vakantiedagen wilt nemen, dan kan je die gewoon zoals voorheen aanvragen.


Hoe zit het met mijn maaltijdcheques?
Voor gewerkte dagen ontvang je maaltijdcheques. Voor de dagen waarop je in tijdelijke werkloosheid door overmacht bent geplaatst, zal je deze niet ontvangen.
Dit omdat maaltijdcheques enkel worden toegekend bij effectieve prestaties (en bijvoorbeeld ook niet bij verlof of ziekte).
 

Wat met mijn pensioenrechten, vakantierecht en vakantiegeld? En wat met mijn eindejaarspremie?
De periodes van tijdelijke werkloosheid zijn gelijkgestelde periodes voor je pensioenberekening. Met andere woorden, je bouwt tijdens een periode van tijdelijke werkloosheid pensioenrechten op. Hetzelfde geldt ook voor jouw vakantierecht en vakantiegeld voor volgend jaar. Echter, voor de berekening van de eindejaarspremie zijn de regels anders. De dagen werkloosheid wegens overmacht worden namelijk niet meegenomen voor de berekening.


Zijn er in de toekomst bijzondere regels voor het geval ik ziek word?
Net zoals voorheen, toen er nog geen sprake was van corona, dien je bepaalde regels te volgen wanneer je ziek wordt. Die regels zijn opgenomen in het arbeidsreglement en zeggen o.a. dat je ten laatste voor de aanvang van je werkdag het kantoor telefonisch op de hoogte dient te brengen van je ziekte. Je dient daarnaast nog steeds je doktersattest te bezorgen binnen de 48 uur. Het is nog steeds mogelijk dat een controledokter je arbeidsongeschiktheid controleert. Deze controles zullen weliswaar digitaal gebeuren. Het opvolgen van onze richtlijnen in geval van ziekte blijft dus belangrijk voor het ontvangen van je gewaarborgd loon tijdens je ziekteperiode.
 

Wat indien ik heropstart en na verloop van tijd toch thuis moet blijven omwille van een mogelijke besmetting of als voorzorgsmaatregel?
In dit geval spreken we van een quarantaine. Je dokter zal je hiervoor een attest schrijven en hierop specifiek vermelden dat je in quarantaine bent. Je zal voor de voorgeschreven periode in tijdelijke werkloosheid wegens overmacht gaan en een uitkering ontvangen.
 

Wordt de geldigheidsdatum van de dienstencheques verlengd?
Dienstencheques blijven 3 maanden langer geldig.
Dienstencheques die vervallen tijdens de crisismaanden zullen 3 maand langer geldig blijven. Ze zullen dus 15 maanden geldig zijn in plaats van één jaar. 

Dienstencheques kunnen steeds kosteloos omgeruild of terugbetaald worden. Als je ze omruilt, dan wordt de geldigheidsduur meteen met 12 maanden verlengd. Als elektronische dienstenchequegebruiker kan je de omruiling of terugbetaling gemakkelijk doen in de beveiligde zone. Als papieren dienstenchequegebruiker kan je het aanvraagformulier terugvinden op de pagina van Sodexo.
 

Nog vragen?
Als je nog vragen hebt, kun je daarvoor terecht bij jouw kantoor.
Zorg goed voor jezelf en je naasten. #StaySafe #SamenTegenCorona