Werken bij warme temperaturen? Zo houd je het hoofd koel!

21 juni, 2019
Een job als huishoudhulp is een actieve job. Maar wat kan je doen om je job zo aangenaam mogelijk te houden tijdens warm weer?

Wij geven je enkele nuttige tips!

Tip 1: Drink voldoende water

Zorg ervoor dat je regelmatig en voldoende water drinkt. Koffie of thee kunnen ook, maar suikerhoudende dranken laat je best links liggen.

De werkgever is verplicht om verfrissende dranken te voorzien. Echter is het onmogelijk om bij elke klant langs te komen met flesjes water. Heb je nood aan verfrissing en ben je in de buurt van een van onze kantoren? Spring dan zeker eventjes binnen! Elk kantoor is voorzien van drinkwater.

Tip 2: Werk niet in de vlakke zon

Ramen wassen, een terras schoonmaken, … En dat in de vlakke zon? Liever niet! Je zal geen resultaat zien van jouw werk én je loopt het risico om een zonneslag op te lopen.
Moet je toch buiten een taak uitvoeren? Draag dan zeker een hoofddeksel en zonnecrème om jezelf te beschermen.

Tip 3: Werkuren aanpassen in samenspraak met je klant en verantwoordelijke

Als huishoudhulp kan je in overleg met de klant vroeger beginnen. Op deze manier kan je de warmste uren van de dag vermijden.

Let op! Het aanpassen van de uren gebeurt in overleg met de klant én jouw verantwoordelijke.

Tip 4: Draag aangepaste kledij

Draag lichte, ademende en loszittende kleding. Bij voorkeur uit katoen en in lichte kleuren. Het werkshirt van Het Poetsbureau is ideaal om te dragen bij warm weer. Het T-shirt is gemaakt uit biokatoen en heeft een lichte, frisse kleur.

Let op! Ook bij zomerse temperaturen is het verboden om slippers te dragen. Draag steeds stevig en aangepast schoeisel om jezelf te beschermen.

Tip 5: Beperk het gebruik van warmte producerende toestellen

Sommige toestellen produceren warmte. Denk maar aan een stoomreiniger en een strijkijzer. Beperk het gebruik of voer deze taken ’s morgens vroeg uit.
Ook werken in warme ruimtes zoals veranda’s doe je best zo vroeg mogelijk op de ochtend.

Tip 6: Communicatie!

Bespreek zo veel mogelijk met je klant. Vraagt de klant toch om te werken in abnormale omstandigheden? Neem dan contact op met je verantwoordelijke. Hij/zij zal op zijn/haar beurt in overleg gaan met de klant.