Corona - FAQ voor onze klanten

28 juli, 2020

Zorg dragen voor elkaar
Goed zorg dragen voor elkaar, blijft de volgende weken en maanden enorm belangrijk. Volg de richtlijnen nauwkeurig op voor je eigen veiligheid en die van je huishoudhulp!

Update 28/7: Contacteer je kantoor bij voorkeur telefonisch of via het kantoormailadres. Wens je toch langs te komen? Vergeet dan zeker je mondmasker niet. Het dragen van een mondmasker is momenteel verplicht in al onze kantoren.

Update 6/5: Ben je als klant of lid van het gezin van onze klant besmet geweest met COVID-19 en ondertussen genezen, dan moet je alsnog een termijn van 7 dagen respecteren waarin je symptoomvrij bent. Pas na het verstrijken van deze termijn mag er opnieuw een huishoudhulp komen poetsen. Een huishoudhulp mag onder geen enkel beding werken bij een (vermoedelijk) besmet persoon. Je informeert ons zo snel mogelijk indien een dergelijke situatie zich voordoet. Je kan na opstart uiteraard op elk moment kosteloos annuleren, moest je symptomen van het coronavirus vertonen.


Wat moet je doen als je terugkomt uit een rode of oranje vakantiezone?
Update 15/7:
 Sinds kort mogen we weer op vakantie in eigen land en in het buitenland, met uitzondering van de gebieden aangeduid als rode zones, waarvan de lijst is bekendgemaakt op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. Deze lijst wordt dagelijks up-to-date gehouden door de federale overheid. De kans bestaat dus dat je je tijdens je vakantie ineens toch in een rode of oranje zone bevindt.

Wel, niet, wel … we konden zelf even niet meer volgen. Lang heeft het niet geduurd: voor reizigers die in deze coronatijden terugkeren uit een oranje zone is quarantaine dan uiteindelijk toch weer aanbevolen.
Gisteren (14/7) had de evaluatiecel nog beslist dat die maatregel niet meer hoefde, kort daarna wijzigde de maatregel opnieuw.

Even een kort overzicht:

  • 9 juli: quarantaine wordt aangeraden
  • 10 juli: medisch bezoek wordt aanbevolen
  • 12 juli: verhoogde waakzaamheid wordt aangeraden
  • 14 juli: quarantaine en test worden gevraagd (maar zijn niet verplicht zoals bij terug keer zoals bij de rode zone)
  • 15 juli: geen nieuwe wijzigingen aangekondigd na veiligheidsraad

Wat moet je doen als je terug komt uit een oranje zone?

  • Je dient in eerste instantie de maatregelen van de overheid te volgen:
    • Oranje zone: Quarantaine en test bij terugkeer worden gevraagd. Er wordt dus beroep gedaan op je ‘burgerzin’.
    • Marc Van Ranst verwoordt het alvast als volgt: "Wie uit een oranje zone terugkeert moet in de eigen ziel kijken. Heb je daar risico gelopen? Heb je daar risicocontacten gehad?
      Indien dat zo is, kan je je maar beter laten testen en in quarantaine gaan. Indien je alleen in je tentje hebt gezeten en geen kat hebt gezien, dan is dat misschien niet nodig."
    • Heb je risico gelopen, dan vragen we je om te handelen volgens de richtlijnen die gepaard gaan met terugkomst uit een rode zone.

Wat moet je doen als je terug komt uit een rode zone?

  • Je dient in eerste instantie de maatregelen van de overheid te volgen:
    • Rode zone: Verplichte quarantaine en test bij terugkeer. (Ongewijzigd)
  • Kom je uit een rode zone? Verwittig vervolgens jouw lokale dienstenchequekantoor
    • Je huishoudhulp mag NIET komen zolang je in quarantaine zit en zolang je geen negatieve coronatest hebt. (*)
    • De FOD Buitenlandse Zaken raadt reizigers aan om de reisadviezen steeds te controleren op de website diplomatie.belgium.be.

(*) Wanneer de richtlijnen omtrent de veiligheid van onze huishoudhulpen niet gevolgd worden, dient de betaling van de prestatie te gebeuren volgens de richtlijnen van de overheid en onze sectorfederatie. Dit komt overeen met de effectieve terugbetalingswaarde van een dienstencheque x het aantal niet gepresteerde uren. Bedankt voor je begrip.


Persoonlijke beschermingsmiddelen
Om een veilige heropstart van onze dienstverlening te garanderen voor jou en je huishoudhulp bieden we onze huishoudhulpen als werkgever een veiligheidspakket aan met o.a. mondmaskers, handschoenen, ontsmettingsspray, papieren handdoekjes en een veiligheidsgids met instructies.  Op onze website vind je een instructievideo voor huishoudhulpen zodat een veilige opstart gegarandeerd is.
Update 6/5: We raden klanten die tot een risicogroep behoren aan om zichzelf van een mondmasker te voorzien en dit te dragen tijdens de poetsbeurt. Wie behoort er tot een risicogroep? 60+'ers, mensen met hart- of vaatziekten of chronische luchtwegaandoeningen, diabetici en kankerpatiënten.
 

Ook als klant kan je bijdragen aan een veilige werkplek voor jouw huishoudhulp. Hoe doe je dit?

  • Je voorziet een mogelijkheid om de handen te wassen met water en zeep (pompje), keukenrol, papieren handdoekjes of een propere handdoek die gewassen is op minstens 60°C, een desinfecterend middel en uiteraard alle poetsmateriaal en producten.

  • Update 6/5: Pas ook zelf een goede handhygiëne toe en geef geen handen of kussen. Hoest of nies in een (papieren) zakdoek en gooi deze onmiddellijk in een afgesloten vuilnisbak. Heb je geen zakdoek? Hoest of nies dan in je armholte.

  • Update 6/5: Je zorgt voor een goed verluchte werkplek. Zet 30 minuten voor je huishoudhulp toekomt de ramen van je woning open en laat alle kamers goed verluchten. Laat binnendeuren openstaan.

  • Bij het poetsen vermijd je contact met je huishoudhulp. Indien de woning het toelaat ga je naar een afzonderlijke ruimte tijdens het werk. Indien dat niet mogelijk is wordt de maximaal haalbare afstand gerespecteerd. Indien een afstand van minimaal 1,5 meter niet haalbaar is, mag er niet gewerkt worden. 

  • Update 9/7: Lakens verversen bij de klant is opnieuw toegestaan. Het ledigen van vuilbakken en de was doen blijft nog steeds verboden.
  • Keukenmateriaal mag niet gedeeld worden. Huishoudhulpen brengen zelf een lunchpakket en drinken mee. Een tasje koffie aanbieden in een kopje van de klant, mag momenteel even niet.​
  • Update 15/5: Mag mijn huishoudhulp de WC schoonmaken?
    WC's schoonmaken kan nog altijd op de gebruikelijke hygiënische wijze. Het is enkel wanneer fecaliën in de toiletpot aanwezig zijn en men deze doorspoelt dat er mogelijks in de lucht viruspartikels kunnen verspreid worden.
    Daarom dat men best het deksel van de toiletpot sluit vooraleer men doorspoelt zodat er geen "wolk van mogelijks besmette lucht' kan ontsnappen maar in de wc-pot blijft.
    Verder is het aangewezen om de ruimte goed te verluchten en altijd een goede handhygiëne toe te passen.
  • Je dient zelf een ontsmettingsspray te voorzien.
    • Jouw huishoudhulp zal bij de opstart een ontsmettingsspray bij zich hebben, mocht je deze nog niet in huis hebben kunnen halen voor de eerste poetsbeurt.
    • Het is echter wel de bedoeling dat je tegen de volgende poetsbeurt zelf een ontsmettingsspray voor oppervlakken in huis hebt gehaald! Dit is absoluut noodzakelijk om een veilige werkplek te kunnen creëren.
      Als werkgever voorzien wij een ontsmettende spray voor de handen van de huishoudhulp.
    • De inhoud van deze spray dient min. 70 procent alcohol te bevatten. Op dit moment raden we het gebruik van Dettol niet aan gezien er nog geen wetenschappelijk bewijs is dat dit helpt tegen het virus.
    • Deze spray dient voor het ontsmetten van de aanraakpunten (vb. lichtschakelaars, klinken, trapleuningen, spoelknoppen, …) en van de poetsmaterialen (vb. borstelstelen, emmers, …).
    • Om deze spray aan te kopen geef je online best 1 van volgende zoektermen in: ‘ontsmettingsspray’ of  ‘antibacteriële spray oppervlakken’.
      Via (online) apothekers en andere websites zijn er verschillende merken beschikbaar waaruit je kan kiezen.
      Hierbij enkele voorbeelden die wij online terug vonden:
    • We stellen vast dat er grote prijsverschillen zijn. De boodschap is dus om goed te vergelijken.
    • Ontsmettingsdoekjes zijn minder efficiënt dan de spray omdat de doekjes snel uitdrogen eens het pakket geopend is.
    • Houd er rekening mee dat het desinfecteren een deel van de werktijd in beslag neemt. Hierdoor kan er mogelijks minder gepoetst worden dan in normale niet-corona omstandigheden. Ook hier rekenen we op je begrip en flexibiliteit.

 

Wordt de geldigheidsdatum van de dienstencheques verlengd?
Dienstencheques blijven 3 maanden langer geldig.
Dienstencheques die vervallen tijdens de crisismaanden zullen 3 maand langer geldig blijven. Ze zullen dus 15 maanden geldig zijn in plaats van één jaar. 
Dienstencheques kunnen steeds kosteloos omgeruild of terugbetaald worden.  Als je ze omruilt, dan wordt de geldigheidsduur meteen met 12 maanden verlengd. Als elektronische dienstenchequegebruiker kan je de omruiling of terugbetaling gemakkelijk doen in de beveiligde zone. Als papieren dienstenchequegebruiker kan je het aanvraagformulier terugvinden op de pagina van Sodexo.
 

We kunnen de strijd tegen het virus enkel winnen als we ons allemaal aan de richtlijnen houden, dus volg de instructies nauwgezet op.
Dank je wel voor je verdere vertrouwen in onze dienstverlening.
#StaySafe #SamenTegenCorona