Paaspauze: wat moet ik doen als ik geen opvang heb?

24 maart, 2021

De viruscirculatie neemt toe en ook de druk op de ziekenhuizen is weer gestegen.

Bijgevolg kondigde het Overlegcomité zonet een paaspauze aan met opnieuw verstrengde maatregelen.

De impact is het grootste op scholen, niet-medische contactberoepen(*) en niet-essentiële winkels. Onze dienstverlening kunnen we echter blijven waarborgen. Dit betekent dat het nog steeds is toegestaan aan jullie, onze huishoudhulpen, om te gaan poetsen bij klanten mits de hygiëne- en afstandsmaatregelen strikt opgevolgd worden.

Tijdelijke werkloosheid overmacht
Voor het lager, secundair en hoger onderwijs worden de fysieke lessen op school opgeschort vanaf maandag. In de praktijk betekent dit dat er een extra week paasvakantie wordt ingevoerd. Kleuterscholen blijven wel open.

Als je kind omwille van deze  coronamaatregelen niet naar de lagere of secundaire school kan gaan, dien je hiervoor in deze fase geen attest te bezorgen aan je kantoor. Je dient dit uiteraard wel zo snel mogelijk aan je kantoor te melden.

Een attest van de RVA is wel noodzakelijk als je kind niet naar de kleuterschool, het kinderdagverblijf, het kinder/jeugdkamp of een centrum voor opvang van personen met een handicap kan gaan. Dit attest kan je hier downloaden. Zodra het ingevuld is, dien je dit aan je kantoor te bezorgen (bij voorkeur digitaal). Zonder dit attest kom je niet in aanmerking voor tijdelijke werkloosheid omwille van ‘opvang kinderen’.

Veilige werkomstandigheden

Via onze website en een mailing, informeren we onze klanten en vragen we hen via onderstaande richtlijnen om samen te waken over een veilige werkplek:

  • De klant dient de ruimtes te verluchten voor aankomst van de huishoudhulp
  • De afstand van 1,5 meter dient gerespecteerd te worden
  • De klant dient zich tijdens de dienstverlening te begeven in een andere ruimte

Je mag als huishoudhulp niet werken indien een klant (of een gezinslid):

  • in quarantaine is geplaatst
  • ziek is of symptomen vertoont
  • wacht op het resultaat van een coronatest
  • geen 1,5 meter afstand kan bewaren, ongeacht of je beiden een mondmasker draagt

Kan de klant een veilige werkplek waarborgen, dan rekenen we op jouw inzet om hem/haar zo goed mogelijk verder te helpen. Vervangingen worden aangeboden, maar zijn in deze omstandigheden niet verplicht.

Indien je terug op tijdelijke werkloosheid valt, zal je kantoor hiervoor het nodige ondernemen. Uiteraard brengen we je klanten ook op de hoogte als jij niet van de partij kan zijn.

We willen jou niet onnodig blootstellen aan risico’s.
Indien je zelf vaststelt dat een klant de richtlijnen niet respecteert, dan contacteer je meteen het kantoor of ons corona-noodnummer +32 (0)2 267 35 78 om verdere instructies te krijgen.

Je kantoor blijft geopend, probeer onnodige bezoeken te vermijden. Voor extra persoonlijke beschermingsmiddelen kan je er uiteraard wel nog steeds terecht.

Wees voorzichtig en blijf gezond.

(*) Een contactberoep is een beroep waarbij je je klant fysiek aanraakt, bv. (medisch) fysiotherapeut of (niet-medisch) kapper. Het beroep van huishoudhulp maakt geen onderdeel uit van deze doelgroep, gezien er geen fysiek contact met de klant is.