FAQ voor huishoudhulpen: heropstart dienstverlening vanaf 4 mei

15 mei, 2020

Update 7/5: Woensdag 06/05 kondigde De Nationale Veiligheidsraad aan dat we, gezien de dalende trend van overlijdens en ziekenhuisopnames, op 11 mei een volgende stap nemen uit de lockdown. Stap voor stap, beetje bij beetje, gaat het de goede richting uit. Het is echter van belang om de basisregels te blijven respecteren!

=> Click here for the English version of this FAQ
=> Cliquez ici pour la version française de cette FAQ

Praktisch

  • Je kantoor heeft of zal nog telefonisch contact met jou en je klanten opnemen voor de heropstart en je waar nodig een aangepaste planning bezorgen.
  • Gezien het hier om enorm veel telefoontjes gaat, vragen we je om geduldig te zijn.
  • Om onze telefoonlijnen niet te overbelasten kan je jouw kantoor ook via het kantoormailadres bereiken. Een overzicht met de mailadressen per kantoor vind je hier terug.

Zorg dragen voor elkaar
Goed zorg dragen voor elkaar, blijft de volgende weken en maanden enorm belangrijk. Om een veilige heropstart van onze dienstverlening te garanderen voor jou en je klanten voorzien we als werkgever een veiligheidspakket met o.a.:
Update 7/5

  • 10 mondmaskers
    • Er zijn voldoende wegwerpmaskers beschikbaar. Zijn jouw exemplaren op? Dan kan je er in je kantoor extra bekomen.
    • Vanaf eind mei voorzien we voor jou ook 3 uitwasbare mondmaskers. Alsook herbruikbare katoenen mondmaskers blijven beschikbaar in je kantoor.
       
  • 6 paar wegwerphandschoenen + 2 paar herbruikbare huishoudhandschoenen. Deze kan je vanaf 11 mei afhalen in je kantoor.
    • Wegwerphandschoenen tekort? Dan kan je er in je kantoor extra bekomen.
    • Jouw veiligheidspakket reeds afgehaald? Ook voor jou zijn er vanaf 11 mei 2 paar herbruikbare huishoudhandschoenen ter beschikking.
    • Wat is het verschil tussen wegwerphandschoenen en de herbruikbare huishoudhandschoenen?
      Huishoudhandschoenen zijn standaard bedoeld voor veelvuldig gebruik in tegenstelling tot wegwerphandschoenen. Een huishoudhandschoen kan 30 tot 50 keer gebruikt worden als deze na gebruik correct wordt gewassen en ontsmet.
    • Hoe was je de herbruikbare huishoudhandschoenen? Op dezelfde manier als je handen:

1. Water: open de kraan en laat het water stromen.
2. Zeep: neem voldoende zeep en zeep de handen in (handpalmen tegen elkaar).
3. Handpalmen: zeep de handrug in met gespreide vingers. Wrijf de handpalmen tegen elkaar en de vingers tussen elkaar. Houd de achterzijde van de vingers tegen de handpalm en dan de vingers in elkaar haken.
4. Vingertoppen: wrijf de vingertoppen in de handpalm draaiend in. Vergeet ook de zijkant van de handen niet.
5. Duimen: neem de linker duim in de rechterpalm en maak een draaiende beweging. Herhaal aan de andere kant.
6. Spoelen: spoel je handen grondig met proper water.
7. Afdrogen: droog je handen af met een propere of wegwerphanddoek.​

  • 1 ontsmettingsspray
    • Deze dient enkel voor eigen gebruik en het ontsmetten van je handen en huishoudhandschoenen.
    • De klant dient zelf een spray te voorzien voor het ontsmetten van de aanraakpunten.
       
  • 20 papieren handdoekjes
    • Deze werden bijbesteld. Extra nodig? In de loop van de week worden er nog extra exemplaren geleverd in je kantoor.
       
  • 1 veiligheidsgids met instructies over het gebruik van deze materialen
    • De veiligheidsgids en de instructievideo passen we zo snel mogelijk aan in functie van de nieuwe richtlijnen.
      De aangepaste versies vind je terug op deze pagina. Aanvullend zijn er ook extra richtlijnen rond best practices. We raden je aan om ook deze richtlijnen grondig door te nemen.
    • (Her)gebruik deze materialen zorgvuldig zoals omschreven in de veiligheidsgids en de best practices.

Je kan je veiligheidspakket in onderling overleg met je kantoor bij hen afhalen.
Bij het afhalen is en blijft het enorm belangrijk om de veiligheidsmaatregelen te respecteren.

  • Kom enkel naar het kantoor als je gezond bent.
  • Kom alleen naar het kantoor, laat je familie thuis.
  • Ondanks dat we je missen, is er helaas geen tijd voor een uitgebreid praatje, we dienen het contactmoment zo kort mogelijk te houden.
  • Op de deur van je kantoor zullen ook enkele richtlijnen hangen die je ter plaatse dient op te volgen.
  • Blijf binnen wachten achter de streep op de grond.


Als je zelf ziek bent
Wensen we je in eerste instantie veel beterschap.
Breng je ziektebriefje niet persoonlijk binnen op kantoor, maar mail het, stuur het per post op of laat het in de brievenbus van je kantoor deponeren.


Richtlijnen veiligheid werken

Op onze website vind je een instructievideo over het gebruik van de veiligheidsmaterialen. Dit is een aanvulling op de veiligheidsgids.

  • Je kan na het bekijken van de video en het lezen van de veiligheidsgids, jezelf ook even online testen via onze coronatest.
    • Geen test om te kijken of je besmet bent met het virus, maar wel een test om even te checken of je alle richtlijnen goed in de vingers hebt.
    • Heb je nog vragen na het afleggen van de test? Of voel je je niet veilig in een bepaalde werksituatie? Bel ons corona-noodnummer +32 (0)2 267 35 78.
    • Dit noodnummer is vanaf maandag 27 april bereikbaar tijdens de kantooruren (van 8u00 tot 12u00 en van 13u00 tot 17u00) en is enkel voor medewerkers van Het Poetsbureau die vragen hebben over veiligheid en preventie.
  • We kunnen de strijd tegen het virus enkel winnen als we ons allemaal aan de richtlijnen houden, dus neem ze grondig door en volg ze nauwgezet op.


Uitkering tijdelijke werkloosheid

Als werkgever bezorgen wij voor de maanden maart, april en mei via ons sociaal secretariaat aan de bevoegde instanties de nodige informatie m.b.t. tijdelijke werkloosheid. Wij hopen dat de instanties bijgevolg kunnen overgaan tot een snelle betaling van je uitkering.

Om een uitkering tijdelijke werkloosheid te ontvangen moest je een vereenvoudigd aanvraagformulier indienen bij je uitbetalingsinstelling (Hulpkas voor Werkloosheidsuitkering, ABVV, ACV of ACLVB). Als dit gebeurd is, dien je dit niet meer te herhalen. Heb je dit nog niet gedaan? Dan dien je dit vereenvoudigd aanvraagformulier in te dienen (via mail of post) bij je uitbetalingsinstelling (HVW, ABVV, ACV of ACLVB). Bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen kan je je formulier ook online via een digitale aanvraag indienen. Je dient hierop de allereerste dag EW van de maand in te vullen.

Aangezien de periode van tijdelijke werkloosheid reeds enige tijd loopt, gaan we ervan uit dat de voorwaarden hierrond gekend zijn, evenals de combinatiemogelijkheden met andere uitkeringen en professionele activiteiten. Indien jullie hierover toch vragen zouden hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren via de kantoormailbox.

Voor de maanden maart, april en mei dien je dus geen controlekaart (formulier C3.2A) in te leveren bij de uitbetalingsinstantie, wel een vereenvoudigd aanvraagformulier.


Hoe houden we contact met jou?

Omdat we een warme familie zijn, staan Jo & Elly erop om je persoonlijk op de hoogte te houden. Daarom nemen ze regelmatig een videoboodschap voor jou op.
Hou deze pagina in het oog! De opgenomen videoboodschappen vind je hier terug.

Veel gestelde vragen

Update 15/5: Mag ik momenteel toiletten schoonmaken bij mijn klanten?
WC's schoonmaken kan nog altijd op de gebruikelijke hygiënische wijze. Het is enkel wanneer fecaliën in de toiletpot aanwezig zijn en men deze doorspoelt dat er mogelijks in de lucht viruspartikels kunnen verspreid worden. Daarom dat men best het deksel van de toiletpot sluit vooraleer men doorspoelt zodat er geen "wolk van mogelijks besmette lucht' kan ontsnappen maar in de wc-pot blijft.
Verder is het aangewezen om de ruimte goed te verluchten en altijd een goede handhygiëne toe te passen.

Krijg ik de feestdag van 1 mei (Feest van de arbeid) uitbetaald?
Aangezien de feestdag valt buiten de eerste veertien dagen van de ingeroepen tijdelijke werkloosheid wegens overmacht, wordt die niet door de werkgever betaald. De feestdag wordt ten laste genomen door de RVA. Je krijgt voor die dag een uitkering.

Ik zou graag mijn vakantiegeld 2020 vroeger ontvangen. Is dat mogelijk?
Wegens de gezondheidscrisis door Covid-19 zullen de personen uit de schoonmaaksector, de dienstenchequesector, de horecasector, de interim sector en de bedrijven voor aangepast werk hun vakantiegeld 2020 uitzonderlijk in de maand mei ontvangen. Voor de andere sectoren zal het vakantiegeld zoals gewoonlijk tijdens de maanden mei en juni gestort worden. Om de betaaldatum te weten te komen, log in op de onlinedienst Mijnvakantierekening.be
 

Ik beschik over een wagen of fiets van Het Poetsbureau. Wat moet ik doen?
Ook tijdens de maanden maart en april, waarin er tijdelijke werkloosheid is, kon je de wagen of fiets verder gebruiken. Uiteraard blijven de afspraken rond de Sterrenwagen en opgenomen in de car policy van toepassing, inclusief de voorziene nettobijdragen.

In maart werd de normale nettobijdrage van je loon afgehouden. In april leverde je geen prestaties en kon deze bijdrage dan ook niet in mindering worden gebracht. Daarom :

  • Zal de bijdrage van de maand april verdeeld worden over de maanden mei en juni
  • Je krijgt hierover een mail van HR
  • Indien je een probleem ervaart met deze regeling, kan je ons hierover contacteren en desgevallend een andere regeling afspreken

Voor de Sterrenfiets betaal je sowieso geen bijdrage en blijven de gemaakte afspraken van toepassing.


Kan ik vanaf 4 mei terug aan de slag zoals voorheen (vóór de corona-crisis)?
Zoals je weet, word je gecontacteerd door je kantoor en zal met jou individueel een planning worden afgesproken, afhankelijk van welke klanten opnieuw een huishoudhulp wensen. Je behoudt je contractuele uren zoveel voorheen. Alléén in overleg met jezelf zullen er afwijkingen gebeuren qua uren of dagen. De dagen waarop we geen klanten voor jou hebben, zal je tijdelijke werkloosheid krijgen. Er kan geen tijdelijke werkloosheid worden toegekend voor halve dagen. We rekenen zowel van jou als van de klant op enige flexibiliteit.


Verdien ik vanaf mei opnieuw hetzelfde salaris zoals voorheen?
Aangezien we vanaf mei heropstarten en de kans bestaat dat nog niet alle klanten opnieuw een huishoudhulp wensen, kan je rooster in een beginfase minder te presteren uren bevatten. De niet-gepresteerde uren zullen worden vergoed door de RVA d.m.v. een uitkering tijdelijke werkloosheid. Tot eind mei kunnen we verder gebruik maken van de werkloosheid wegens overmacht, dit in combinatie met werken. Voor de dagen werkloosheid zal de verhoogde uitkering van 70 procent van je bruto maandloon van kracht blijven.


Kan ik verplicht worden om vervangingen te doen en te gaan poetsen bij klanten die ik nog niet ken?
Aangezien we begrip hebben voor je schrik voor de hygiëne bij onbekenden, zullen we je in deze onzekere omstandigheden niet verplichten om vervangingen te doen. We zullen ze aanbieden, maar je kan die weigeren wanneer je bezorgd bent over het besmettingsgevaar. Weet wel dat je rooster daardoor mogelijks zal moeten worden aangepast. We vragen ook van jouw kant op dat moment enige flexibiliteit.


Wat met mijn vakantiedagen die in de komende maanden stonden ingepland?
Die vakantiedagen blijven in de planning staan. Wanneer je vakantie wilt annuleren, dan moet dat altijd in onderling overleg met het kantoor. De planning die voor jou door het kantoor wordt opgemaakt voor de komende maanden zal rekening houden met deze vakantiedagen. Als je bijkomende vakantiedagen wilt nemen, dan kan je die gewoon zoals voorheen aanvragen.


Hoe zit het met mijn maaltijdcheques?
Voor gewerkte dagen ontvang je maaltijdcheques. Voor de dagen waarop je in tijdelijke werkloosheid door overmacht bent geplaatst, zal je deze niet ontvangen.
Dit omdat maaltijdcheques enkel worden toegekend bij effectieve prestaties (en bijvoorbeeld ook niet bij verlof of ziekte).
 

Wat met mijn pensioenrechten, vakantierecht en vakantiegeld? En wat met mijn eindejaarspremie?
De periodes van tijdelijke werkloosheid zijn gelijkgestelde periodes voor je pensioenberekening. Met andere woorden, je bouwt tijdens een periode van tijdelijke werkloosheid pensioenrechten op. Hetzelfde geldt ook voor jouw vakantierecht en vakantiegeld voor volgend jaar. Echter, voor de berekening van de eindejaarspremie zijn de regels anders. De dagen werkloosheid wegens overmacht worden namelijk niet meegenomen voor de berekening.


Zijn er in de toekomst bijzondere regels voor het geval ik ziek word?
Net zoals voorheen, toen er nog geen sprake was van corona, dien je bepaalde regels te volgen wanneer je ziek wordt. Die regels zijn opgenomen in het arbeidsreglement en zeggen o.a. dat je ten laatste voor de aanvang van je werkdag het kantoor telefonisch op de hoogte dient te brengen van je ziekte. Je dient daarnaast nog steeds je doktersattest te bezorgen binnen de 48 uur. Het is nog steeds mogelijk dat een controledokter je arbeidsongeschiktheid controleert. Deze controles zullen weliswaar digitaal gebeuren. Het opvolgen van onze richtlijnen in geval van ziekte blijft dus belangrijk voor het ontvangen van je gewaarborgd loon tijdens je ziekteperiode.
 

Wat indien ik heropstart en na verloop van tijd toch thuis moet blijven omwille van een mogelijke besmetting of als voorzorgsmaatregel?
In dit geval spreken we van een quarantaine. Je dokter zal je hiervoor een attest schrijven en hierop specifiek vermelden dat je in quarantaine bent. Je zal voor de voorgeschreven periode in tijdelijke werkloosheid wegens overmacht gaan en een uitkering ontvangen.
 

Wordt de geldigheidsdatum van de dienstencheques verlengd?
Dienstencheques blijven 3 maanden langer geldig.
Dienstencheques die vervallen tijdens de crisismaanden zullen 3 maand langer geldig blijven. Ze zullen dus 15 maanden geldig zijn in plaats van één jaar. 

Dienstencheques kunnen steeds kosteloos omgeruild of terugbetaald worden. Als je ze omruilt, dan wordt de geldigheidsduur meteen met 12 maanden verlengd. Als elektronische dienstenchequegebruiker kan je de omruiling of terugbetaling gemakkelijk doen in de beveiligde zone. Als papieren dienstenchequegebruiker kan je het aanvraagformulier terugvinden op de pagina van Sodexo.
 

Nog vragen?
Als je nog vragen hebt, kun je daarvoor via mail terecht op je kantoormailadres. We doen er alles aan om je zo snel mogelijk te antwoorden. Zorg goed voor jezelf en je naasten.

#StaySafe #SamenTegenCorona