5 tips voor een clean desk die je meteen kan toepassen

2 september, 2019

‘Clean desk’, chique woorden die eigenlijk een heel simpele handeling verklaren. Als we ‘clean desk’ letterlijk vertalen, betekent het simpelweg ‘schone bureau’.
Daar was je waarschijnlijk zelf ook al opgekomen. 


In heel wat bedrijven wordt deze richtlijn ter harte genomen. Bureau niet opgeruimd? Dan maakt de schoonmaak(st)er hem ook niet schoon. Logisch, want een opgeruimd bureau kan je grondiger reinigen. 


Zo kan de schoonmaak(st)er efficiënter werken, maar ook voor jou én je collega’s biedt het heel wat voordelen. 

 

Opgelet: rommelige bureau! 

Situatieschets: je verlaat het kantoorgebouw. Je bureau ligt vol stapeltjes papieren die strikt gescheiden moeten blijven. Hier en daar nog een post-it met belangrijke info. Uiteraard weet de schoonmaak(st)er niet waar te beginnen.  

Je papieren gewoon even aan de kant duwen, heeft natuurlijk geen zin.

Hoogtijd om komaf te maken met overbodige paperassen op je bureau. En dat doe je natuurlijk best zelf, maar waarom? 

 

Waarom mijn bureau opruimen? 

Een opgeruimd bureau is erg handig voor de schoonmaak(st)er, maar welke voordelen heeft het voor jou?  

  1. Hygiëne: een leeg bureau wordt grondiger schoongemaakt. 

  1. Professionaliteit: rondslingerende papieren, nietjes en post-its. Het ziet er misschien uit alsof je altijd druk in de weer bent, maar het komt ook erg chaotisch over. 

  1. Rust: een opgeruimd bureau zorgt voor rust in je hoofd waardoor je productiever en efficiënter kan werken. Je moet geen 10 minuten meer zoeken naar dat ene formulier. 

  1. Privacy: gevoelige informatie (denk maar aan de GDPR-wet) ligt niet meer voor het rapen. 

  1. En jouw collega’s? Die ergeren zich niet meer aan jouw rommel! 

 

Say yes to a clean desk! 

Alleen maar voordelen dus. Maar hoe begin je eraan? Alle begin is moeilijk, dus geven we je graag enkele tips waarmee je meteen aan de slag kan. 

  1. Bekijk al de werktools op je bureau. Welke heb je écht nodig en welke kan je weggooien?  

  1. Maak gebruik van opbergrekjes, kasten, mappen, … Steek alles wat samen moet blijven in één map. Voorzie die map van een duidelijk label en plaats hem in een kast. 

  1. Scan! Durf je sommige formulieren niet weg te gooien? Scan ze dan. Zo heb je ze nog steeds bij de hand, maar slingeren ze niet meer rond op je bureau. 

  1. Een overload aan pennen en potloden? Deel ze uit aan collega’s die er regelmatig eentje komen vragen. Je hebt genoeg aan twee pennen, een potlood en enkele markeerstiften. 

  1. Opruimen. Elke keer wanneer je werkdag erop zit. 
     

Ziezo. Je weet wat je vandaag te doen staat. De schoonmaak(st)er en je collega’s zullen je dankbaar zijn. En jij kan morgen rustig aan je werkdag beginnen.